آگهی های مرتبط با این مطلب

سیلو نوک مدادی ۱۳۷۸
منقضی شد !

سیلو نوک مدادی ۱۳۷۸

قیمت : ۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان
6 ماه قبل / قدس

بیمه تا برج ۱۲

  • کارکرد: ۴۴۰۰۰۰ کیلومتر

راهنمای خرید خودروی دست دوم

راهنمای خرید خودروی دست دوم

آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک نیست. راستش را بخواهید اگر کمی منطقی باشید و حواس‌تان را جمع کنید،‌ حتی یک ریسک اقتصادی هم محسوب نمی‌شود. درباره‌ی خرید یک خودرو دست‌دوم صحبت می‌کنیم. درواقع بخش اعظمی از گردش مالی بازار خودرو، مربوط به خریدوفروش همین مدل‌های دست‌دوم است. خودروهای کارکرده به‌دلیل افت قیمتی که دارند اغلب باب میل بسیاری از خانواده‌ها و البته جوان‌ترها هستند. اما در این میان بسیاری از افراد متمول نیز دیده می‌شوند که با توجیهات اقتصادی سراغ این‌گونه وسایل نقلیه می‌روند. بهتر است پیش از آنکه راهی مراکز خریدوفروش شوید یا اینکه با فروشنده تماس بگیرید، راهنمای خرید خودروی دست دوم (قسمت اول) را بخوانید:

همه‌جای خودرو را بررسی کنید

یادتان باشد شما به‌عنوان خریدار قرار است که پول نقد پرداخت کنید. بنابر این نسبت به کالای موردنظرتان حساس باشید. تعارف نکنید و تک‌تک قسمت‌های خودرو را بازرسی کنید. تمام درب‌ها را باز و بسته و تمام قسمت‌های برقی را چک کنید. این دقت حتی باید روی ریزه‌کاری‌هایی مانند بوق و مشاهده‌ی کف خودرو زیر موکت اتاق نیز باشد. سیستم صوتی را کاملا وارسی و از سلامت اسپیکرها اطمینان حاصل کنید. از فروشنده بخواهید تا یک دور کوتاه با ماشین بزنید. سر و صداهای مربوط به چفت و بست می‌تواند در درازمدت برای شما آزاردهنده باشد. روکش‌ صندلی به‌ظاهر نو روی خودرویی که چند سالی از عمر آن می‌گذرد، کمی ابهام‌برانگیز است. بنابراین سعی کنید یکی از صندلی‌ها به‌صورت تصادفی بدون روکش مشاهده شود. به تَرک‌های ریز آینه‌ها و شیشه‌ها دقت کنید. لاستیک‌های دو درب و لولاها را نگاهی بیندازید. برای یک بار هم که شده تمام چراغ‌ها و راهنماها را چک کنید.

میزان کارکرد کیلومتر خودرو

راننده معمولی در سال 12 هزار کیلومتر ماشین میراند اما اتومبیلی که در خدمت شرکت است در سال 40 هزار کیلومتر راه می پیماید بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است.

در زمان خرید خودروی دست دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است به همین دلیل در زمان فروش خودروی دست دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می‌کنند. متاسفانه این کاهش کارکرد (راه های تشخیص کارکرد واقعی ماشین) ، ضمن آنکه باعث می‌شود مشتری خودرو را گران‌تر از ارزش واقعی خود بخرد، هزینه‌های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت.

این مسئله در شرایطی حتی می‌تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال فردی یک خودروی دست دوم خریداری می‌کند كه فروشنده کارکرد خودرو را از 50 هزار به 20 هزار کیلومتر کاهش داده است. قاعدتا خریدار باید پس از طی ده هزار كيلومتر، تسمه تایم خودرو را تعویض نماید. این در حالی است که خریدار هم با تصور داشتن زمان کافی برای تعویض تسمه تایم، اقدامی دراین خصوص انجام نمی‌دهدتوصیه سایت کوکو 24 به شما این است که بهتر است کارکرد واقعی زیر 100 هزار کیلومتر باشد و حالت خیلی بهتر آن نیز زیر 50 هزار کیلومتر است (البته با توجه به مدل و سال خودرو و نحوه نگهداری مالک قبلی، این عدد می تواند کمی بالاتر هم باشد)

3.

رنگ خودرو

شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانی‌ها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد.هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان می‌دهد و هم خط و خش‌ها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان می‌شود.

در حالی که روی خودروهای مشکی، نوک مدادی و سرمه‌ای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده می‌شود. از طرفی رنگ‌های تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در فصل‌های گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود.در بررسی اولیه برای تشخیص رنگ خودرو ، حتما در نور روز و ترجیحا نور آفتاب باید خودرو را دید. یک قطعه رنگ شده توسط نقاش ، هر چند هم با دقت و ماهر بوده باشد باز قابل تشخیص است .

 

قسمت رنگ شده حتما کمی اختلاف رنگ با سایر قسمت ها به علت تازه و کهنه بودن رنگ دارد و اگر در نور آفتاب ببینید حتما کمی زردتر از سایر قسمت های بی رنگ است .یکی از علت های زردی رنگ ، کیلیر تازه ای است که جهت براقیت رنگ بر روی رنگ می باشند.توصیه سایت کوکو 24 به شما این است که تشخیص کیفیت رنگ خودروی خود را حتما به یک فرد ماهر و معتبر با رسید رسمی دادگستری قابل پیگیری بسپارید. نسبت به رنگ‌دار بودن خودرویتان زیادی وسواس به‌خرج ندهید ولی این را نیز در نظر بگیرید، شاید رنگ داشتن یک خودرو به دلیل آسیب شدیدی بوده که به شاسی و کل ساختار آن وارد شده است. هستند صافکارها و نقاش‌هایی که با چیره‌دستی هرچه تمام‌تر خودرو را طوری رنگ‌آمیزی می‌کنند که حتی آهن‌ربای تشخیصی هم از فهمیدن آن بازمی‌ماند. در این‌باره سعی کنید از کارشناسان زبده بهره بگیرید. خودروی تصادفی و زنگ‌زده بعدها می‌تواند مشکلات جدی برای شما فراهم کند. 

بدنه خودرو

آنچه که بسیار مهم است این است که ماشین از سه نقطه جلو ، عقب و سقف مورد تصادف و آسیب قرار نگرفته باشد.علت دقت در ضربات جلو عقب خودرو ، عدم آسیب دیدن به شاسی می باشد. زیرا همانطور که می دانید ، شاسی های آسیب دیده و کشیده می توانند باعث ایجاد ایراداتی چون لاستیک سابی و … شوند( البته نه الزاما).بازو ها و سقف خودرو را به دقت مشاهده کنید تا ضربه یا رنگ نخورده باشند .ضربه به بازو ها و سقف ،نشانی از تصادف شدید یا وارونه شدن خودرو است.

بخش عمده‌ی نگرانی شما باید از تصادف‌های مربوط به جلوی خودرو باشد. جایی‌که کل محفظه‌ی موتور آسیب می‌بیند. دیاق و دسته‌موتور از حالت استاندارد خارج می‌شوند. در بهترین حالت خودروی شما در حرکت مستقیم دچار اعوجاج می‌شود. اما حالت بد قضیه آنجاست که فلزی که یک بار دچار تنش فیزیکی شده باشد، مقاومت خود را در برخوردهای بعدی از دست می‌دهد. به عبارت دیگر خودرویی که پیش از این یک بار تصادف شدید کرده باشد، شاید در تصادف بعدی نتواند آن‌چنان که باید و شاید از شما و سرنشینان آن حفاظت کند. نکته‌ی مهم دیگر آن است که برخی از خودروها به دلیل حضور در شهرها و فضاهای مرطوب، در قسمت درب و زیربندی دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. این فرایند می‌توند در درازمدت باعث تخریب بخش اعظمی از بدنه‌ی خودروی شما بشود. متأسفانه برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای بخش‌هایی از بدنه را کاملا با یک مدل اسقاطی دیگر تعویض و جوشکاری می‌کنند.

به مسائل فنی ماشین توجه کنید

برخلاف تصور، پس‌زدگی روغن، ترشح مایعات جاری در اتصالات و تغییر رنگ برخی از آلیاژها در محفظه‌ی موتور طبیعی است. آنچه که می‌بایست توجه شما را جلب کند، تمیز بودن غیرعادی بلوک موتور است. این احتمال وجود دارد که موتور خودروی فوق زیادی روغن پس بزند یا اینکه از یکی از اتصالات نشتی وجود داشته باشد. در این زمینه زیادی سخت‌گیر نباشید. شاید فروشنده روی تمیزی خودرو‌اش حساس بوده باشد. اما این را می‌توان از روی نظافت صندوق عقب نیز متوجه شد. معمولاً اطراف گِیج روغن و دریچه‌ی روی موتور کمی روغن‌ریزی پیدا می‌کند؛ به آن خاطر که دمای روغن بالا می‌رود و کمی از منافذ فوق بیرون می‌ریزد. این پدیده روی خودروهای فرانسوی مانند پژو ۴۰۵، پرشیا، ۲۰۶ و خانواده‌ی سمند بیشتر مشاهده می‌شود. البته تندر ۹۰ کمی از این داستان مستثناست. درباره‌ی خودروهای گران‌قیمت و اروپایی، اساسا موتورشویی ممنوع است و در صورت انجام این اقدام از سوی فروشنده،‌ حتما دلیل آن را پرس‌وجو کنید.

 

اگر از مسائل فنی سر در می‌آورید،‌ پس می‌توانید با یک نیم‌نگاه به زیر خودرو اوضاع زیربندی، جلوبندی، سیستم تعلیق و پلوس‌ها را بفهمید. در غیر این‌صورت، با توافق طرف مقابل سراغ یک مکانیک معتمد بروید. سعی کنید زیر بار مکانیک پیشنهادی فروشنده نروید. البته این حق را نیز برای او نیز در نظر بگیرید که فروشنده نیز با مکانیک مدنظر شما مخالفت کند. در اغلب محل‌های مجاز خرید و فروش خودرو، کارشناسان رسمی با دریافت مبلغی، نظر خود را اعلام می‌کنند.